Maar liefst 46 organisaties en bedrijven, waaronder ook Out of Use, hebben zich vandaag nadrukkelijk geëngageerd door de ondertekening van het charter voor digitale inclusie. Dat deden ze bij de lancering van de DigitAll-campagne in aanwezigheid van federaal vice-premier Petra De Sutter.
Vandaag loopt maar liefst 40 procent van de Belgische bevolking het risico uitgesloten te worden van de steeds meer gedigitaliseerde samenleving waardoor de facto fundamentele rechten als mens op de helling komen te staan. Voor de minister en leidinggevenden van een brede waaier aan organisaties is dat cijfer het signaal voor actie. “40 procent, dat treft alle lagen van de bevolking: arm of rijk, oud of jong”, stelt de DigitAll-coalitie.
Daarom lanceert DigitAll – een brede coalitie van particuliere, sociale en overheidsbedrijven met BNP Paribas Fortis en Proximus als voortrekkers – vandaag een campagne om iedereen bewust te maken van de risico's van digitale uitsluiting. Organisaties worden aangemoedigd om initiatief te nemen en burgers om deel te nemen aan acties die digitale inclusie mogelijk maken.
Het initiatief brengt spelers samen uit de zakenwereld, de sociale sector en de federale en gewestelijke overheden en besturen om synergieën tot stand te brengen en samen te werken. Het is de bedoeling de digitale kloof te dichten door digitale inclusie op de agenda te zetten, een netwerk uit te bouwen en een aantal kant-en-klare oplossingen te ontwikkelen met een positieve impact op zowel korte als lange termijn.
Petra De Sutter, vice-premier: “Vergis je niet. Digitale uitsluiting gaat verder dan geen smartphone of computer hebben. Of je al dan niet toegang tot het internet hebt en digitaal vaardig bent, betekent steeds meer of je al dan niet kan deelnemen aan onze samenleving. We beschouwen onze mensenrechten vaak als vanzelfsprekend, en onderschatten hoe nieuwe vormen van uitsluiting grote gevolgen kunnen hebben. Onze strijd tegen digitale uitsluiting, is dus niets minder dan een strijd voor fundamentele rechten.”
Yannick Adriaenssens, Out of Use: “In de huidige maatschappij is het onontbeerlijk geworden om toegang te hebben tot digitale middelen, hier kunnen wij ons steentje bijdragen. Met Out of Use zorgen we ervoor dat meer toestellen actief worden gehouden in de markt, wat zorgt voor een bredere toegang tot onze digitale samenleving”
Concreet start DigitAll de campagne met volgende acties:
• Op een website (www.digitall.be) brengen we de verschillende bestaande initiatieven samen, die digitale uitsluiting willen terugdringen. Door het bestaande aanbod samen te brengen, wil DigitAll ook andere actoren in de samenleving inspireren en motiveren om de weg naar meer digitale inclusie in te slaan.
• Het initiatief kan uiteraard niet beperkt blijven tot de website. Om burgers die digitaal nog niet mee zijn te bereiken, stelt DigitAll brochures ter beschikking in postkantoren, Proximus-winkels en via het BNP Paribas Fortis-netwerk om een zo breed mogelijke deel van de bevolking te informeren en te begeleiden in de digitale samenleving.